MEDIA
|

=i
asa-inc

Epi taph
maga2| ne

Does the closure of Asia's leading
English-language news weekly spell the end of its vision?

The closure of Asiaweek after 26
years saddened all who care about
journalism. The weekly news
magazine was selling 130,000
copies, the highest circulation for
an English-language magazine
produced in Asia. But its owner ACL
Time Warner decided to axe the
title, blaming a brutal downturn in
regional advertising after the tech
crash and S1L. Its entire staff of 80
lost their jobs, including long-time
correspondent and contributing
editor, Alejandro Reyes*. Here he
pays an affectionate tribute to an
Asian institution

MICHAEL O'Neill, one of
Asawesk's  two
founding editors, liked to pece the
corridor of the magazines Hong Kong

10+ February 2002

headquarters. On encountering a young
staff member, the tall, bearded New
Zealander would sometimes pause, turn
to the person and inquire, "Are we
winning?"

| recall Mon, as he was known,
popping into a room | was in on the same
day that there had been a change of editor
at the rival Far Eastern Economic Review,
where he had once worked. "Should we
buy it?" he asked me. "Buy what?" |
replied nervoudly. "FEER. Should we buy
it?" | muttered something forgettable, but
by then he had moved on and my
audience was over.

Mon had big hopes for Asiaweek.
The misson statement said it al: "To
report accurately and fairly the affairs of
Asa in al spheres of human activity, to
see the world from an Asian perspective,
to be Asas voice in the world."
Remember, this was 1975, when no-one
was talking about globalisation and few
even spoke of regional integration or an

By Alejandro Reyes

Asian consciousness. ASEAN was only
eight years old and APEC hadn't yet been
born. Twenty-six years later, O'Neill's
dream has falen apart. Citing the global
economic slump and the shock of the
September 11 terrorist attacks on
America, owner AOL Time Warner
closed down Asiaweek in November.
MON didn't live to witness the end: he
die, apparently of a heart attack, in the
Philippines in 1997.

Among the published post-mortems
on the magazine, a statement by Indian

journalist T.J.S. George, the other
founding editor, was for me the most
poignant — and troubling. "I am not

really sad at what has happened,” George,
who left Asiaweek in 1980, told The
Satesman, an Indian newspaper.

"As | see it the magazine had aready
died in 1994 after Mike O'Neill was
removed as editor." A replacement from
New York was put in place and Asiaweek
was Americanized, he lamented. And

>



"The mission: to report the affairs of Asia, to see the world
from an Asian perspective, to be Asia's voice in the world"

then last year, another new editor
"converted the magazine into a business
journal, far removed from its original
concept.”

With Asiaweek's demise, George
said, his only regret was the way “the
magazine was devalued by the very
people who took it upon themselves to
nurture it. That is why | shed no tears
now as the concept itself was killed in
1994 when Mike was removed by the new
management. Its closure now is a mere
burial."

With al due respect to George and
O'Neill, both visionaries, Asiaweek did
not die in 1994. Far from it. The
magazine was invigorated by Mon's
successor, Ann Morrison, who had the
wisdom to preserve the publication's
Asian soul while modernising its
organisation and upgrading the quality of
the editorial content. Asiaweek never had
much of a budget to begin with so
perhaps its appearance and the limitations
its journalists faced in providing the best
reporting they could meant that it
appeared to some who didn't read it al

that carefully as a pale imitation of Time.

But a close study of Asiaweek's
editorial positions and coverage during
Morrison's six-year tenure will revea that
the magazine retained its strongly Asian
voice independent of whatever the bosses
in New York might have wanted. Over
the years, the magazine produced many
compelling reports and in-depth stories,
some of which shaped debate in countries
across the region. Even gimmicks such as
the Best Universities liss made important
contributions. In fact, the Best
Universities survey led to a government
review of the Thai higher education
system and a similar reassessment by
Philippine universities.

Was Asiaweek Americanized? |If
running a magazine with professiona
journalists, both Asian and Western (not
al the Western journalists at Asiaweek
were American), and employing
techniques and practices found at the
world's best journals mean that a
publication is "Americanized," then that
is exactly what happened. The struggle to
whip Asiaweek into a working enterprise

MEDIA
I
asainc

was a tough challenge. Those early days
were heady times and | salute the
pioneers who managed to achieve their
goa. But Asiaweek's real success with the
public came in the mid-to-late 1990s and
that is borne out clearly by the rise in
circulation and advertising revenue.
While profit isn't everything, as
journalists know only too well, Asiaweek
was in the black from 1994 to 199,
though it never made more than about
$1.2 million in one year.

Yet there is no doubt that Asiaweek
was clicking with readers in the region,
particularly in Southeast Asia. Consider
the sixth Asian Business Readership
Survey of the average issue readership of
international magazine titles. According
to the results of the ABRS, Newsweek
enjoyed a 20 percent share of readers
surveyed, down from 22 percent in 1995.
Time was second with 19 percent, a drop
of three percentage points from the earlier
survey.

Asiaweek pulled in a credible 17
percent, the same as it scored four years
earlier. Another study, the Asian Target
Market Survey in 2000, showed that
Asiaweek was second only to Time in
terms of top management reach and it
was first in overall readership loyalty,
with 76 percent, ahead of Time which
scored 74.8 percent. At its height,
Asiaweek managed a circulation of
130,000, with its key markets in Malaysia,
the Philippines, Hong Kong and
Singapore.

So what killed Asiaweek? It wasn't
September 11. Rather, it was the failure of
a pan-Asian marketing strategy impeded
by limited resources and the intense
competition (not least from sister
publications Time and Fortune) in a small
English-language market that isn't
growing al that much.

You can have the best magazine in
the world, but its survival will depend to
a large extent on the success of the
executives who run the business and

>

February 2002 - 11



MEDIA
|

| - -
asainc

market the title to advertisers, but don't
report the news, write the prose, take the
photos or manage the production process.
A media multinational like AOL Time
Warner has its own priorities and is more
concerned with maintaining and
defending the health and globa presence
of its prized brands than in cultivating an
Asian perspective or articulating a voice
for Asia

"Many people in Asia have
woken up to the fact that
much of their news and
information is being delivered
by Western media giants"

Some argue that the crux of the
problem is the domination of the region's
news business by Western media
conglomerates. According to
globalisation critic Walden Belo of the
Philippines, this has led to a lack of
critical thinking in the media. "Contrary
to the idea that there is a plurality of views
in the Western press, there is, in fact, a
very narrow range of perspectives," Belo
recently said in a speech delivered in
Seoul.

"Indeed, editorial writing and
reporting has been marked by a
homogenisation of views. Nowhere is this
more evident than in the way that the
Western press has unanimously glorified
globalisation. In the go-go 90s, it was rare
to see views critical of globalisation given
attention in the established media." The
sameness and blandness, Belo contends,
has turned off readers and viewers.

While there is some truth to what
Bdlo says, Asiaweek's demise had little, if
anything, to do with this development. |
note here that Asiaweek often reported
the views of globalisation critics — the
magazine named Indian activist Vandana
Shiva as one of the top newsmakers of
2000, for example.

But sameness did become an issue.

12 February 2002

The magazine's shift in late 2000 to be less
like a Time magazine and more like
Businesswveek  which has been a fast-rising
Time competitor in the Asian market, did
raise doubts among eff in light of the
global downturn, the dotcom crash and
most importantly, the fal in ad spending.
The Review had taken a similar turn
months earlier. By the time the remade
Asiaweek was launched last year, the
"biztech" beat had already become a
crowded field. It is a basic principle of

marketing — once you are less
distinguishable from your competitors,
you are immediately, well, less
competitive.

From beginning to end, Asiaweek
was doaffed with many dedicated
journalists who worked hard under
whatever management to deliver a
magazine that attempted to be a voice for
Asians. We "won" sometimes; we "lost"
sometimes. It was a magazine before its
time.

But ironically once its regional vision
came true, the goa posts were moved and
globalisation became the byword. The
magazine struggled anew to find its
identity in a globalising Asia

Since Asiaweek's death, there has
been some talk of resurrection. AOL
Time Warner has indicated that, while it
might sdl the brand, it will not let go of
the valuable mailing list. Asiaweek
subscribers have been offered Time or
Fortune as alternatives.

Without getting nostalgic, | strongly
believe that there is a niche for an
independent source of accurate news and
sensible analysis of Asian events with an
Asian perspective.

Many people in this region have
woken up to the fact that much of their
news and information is being delivered
by the Western media giants or unreliable
and often controlled loca outlets.

In many countries, particularly in the
democratic ones, independent media
groups, including online services,

committed to accuracy and fearless
reporting have been emerging. There is
scope for a regional player to tap the
growing demand. Two things are for
sure: a'"new Asiaweek" cannot just be an
English-language print magazine, but
would have to be a multimedia enterprise
that delivers content in other languages
and through many channels. And of
course, it must make money. =

S
E
=
=
=
]
(=]
A
5
£
&

Algjandro Reyesjoined Asiaweek in 1988 as
astaffwriter. From 1995, hewasAsiaweek's
senior correspondent for regional affairsin
HongKong. Atitsclosurelast November, he
wasacontributingeditor. SnceMarch 2001,
he has been writing a book about the anti-
globalisationmovement.



